لیوان دوجداره, لیوان کاغذی

لیوان قهوه قابل کمپوست

لیوان قهوه قابل کمپوست

لیوان های پلاستیکی جزو خطرات جدی محیط زیست تلقی شده و آسیب بسیاری به طبیعت وارد می کند. انواع لیوان های کاغذی به عنوان جایگزین این لیوان ها در نظر گرفته می شود.  در این مقاله مشکلات فنجان های پلاستیکی و نحوه تغییر لیوان های کاغذی قهوه به لیوان قهوه قابل کمپوست و پایدار برای کافی شاپ ها، خرده فروشان سیار مواد غذایی و روستر ها مورد بحث قرار می گیرد.

لیوان پلاستیکی؛ یک گزینه ناپایدار

همه ما به شدت از مشکلات مرتبط با اتکای شدید به لیوان های پلاستیکی یکبار مصرف آگاه هستیم. فنجان های یکبار مصرف به هر شکلی که باشد بخش بزرگی از این مشکل را تشکیل می دهد، و این موضوع زمانی بدتر می شود که یکی از رایج ترین انواع فنجان ها را لیوان قهوه با روکش پلاستیکی در نظر بگیریم.

 

حقایقی درباره لیوان های پلاستیکی

اولین واقعیت نامطلوب که باید به آن توجه کرد، بازیافت لیوان های یکبار مصرف است. وقتی یک قهوه آماده یا بیرون بر می خرید، احتمال زیادی وجود دارد که در لیوان کاغذی با روکش پلاستیکی سرو شود. این ترکیب از مواد برای بازیافت آسان مناسب نیست. اولاً این مشکل وجود دارد که آن را در کدام سطل قرار دهیم، کاغذ یا پلاستیک. پس از آن، حتی اگر به مرحله بازیافت برسد، این ترکیب از مواد به امکانات بازیافت تخصصی نیاز دارد که بسیار اندک است.

بازیافت برای این نوع فنجان قهوه بسیار زیاد است. جالب است بدانید تنها ۰.۲۵ درصد از لیوان های یکبار مصرف به یک مرکز بازیافت می رسد. در حالی که بازیافت هدف والایی است که همه ما باید آرزویش را داشته باشیم، ترکیب بسیاری از انواع لیوان های یکبار مصرف دستیابی به آن را دشوار می کند.

راحتی یک نوشیدنی گرم در حال حرکت چیزی است که بسیاری از ما از آن لذت می بریم و به خوبی با یک سبک زندگی پرمشغله مطابقت دارد. به طوری که ما سالانه بیش از ۱۶ میلیارد لیوان یکبار مصرف استفاده می کنیم. اینها آمارهای تیره و تاریکی هستند که تاکید می کنند چرا ضروری است که به این مشکل رسیدگی شود.

انواع لیوان یکبار مصرف پلاستیکی

قبل از اینکه ببینیم چگونه لیوان قهوه قابل کمپوست‌ که فاقد پلاستیک هستند و از پوشش مبتنی بر آب برای عایق‌سازی مایع استفاده می‌کنند، راه‌حلی پایدار هستند، ارزش دارد که معادل‌های پلاستیکی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

لیوان کاغذی بیرون بر

لیوان کاغذی با روکش پلاستیک

لیوان های کاغذی با روکش پلاستیکی

همانطور که قبلاً بحث شد، این نوع فنجان بازیافت را بسیار دشوار می کند. در حالی که استثنائاتی وجود دارد، اکثر فنجان های “غیر قابل تجزیه” از این نوع از پوشش پلی اتیلن (PE) استفاده می کنند.

این چیز ناخوشایندی است و به حال خود رها شده است و تا ۵۰۰ سال با ما خواهد ماند. این مشکل با نازکی پوشش تشدید می شود، به این معنی که به راحتی به قطعات کوچکی تبدیل می شود که در بسیاری از موارد به زنجیره غذایی ختم می شود.

تولید لیوان کاغذی یکبار مصرف با روکش اسید پلی لاکتیک (PLA)  گزینه پایدارتری به نظر می رسد. PLA یک پلاستیک گیاهی است که می تواند کمپوست شده و سریعتر از معادل پلی اتیلن تجزیه شود. با این حال، در حالی که این یک گام در جهت درست است، اما به دور از راه حل کامل است.

مشکل PLA این است که در نهایت هنوز پلاستیک است و بسیاری از مشکلات ذاتی مربوط به مواد است. در حالی که وقتی به حال خود رها می شود  فرآیند تجزیه نزدیک ۷۰ سال طول می کشد. این دور از ایده آل است و مشکلات به همین جا ختم نمی شود.

PLA ادعا می کند که پلاستیک قابل کمپوست است اما باید در مراکز مخصوصی بازیافت شود. متاسفانه این ماده باید در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر کمپوست شود.

لیوان کاغذی یکبار مصرف با روکش

لیوان کاغذی یکبار مصرف با روکش pla

لیوان های یکبار مصرف پلی استایرن

فنجان های پلی استایرن به اندازه گذشته محبوب نیستند و این را فقط می توان یک چیز خوب در نظر گرفت! برای چندین دهه، اینها پایه اصلی بخش نوشیدنی های آماده بودند. آنها سبک وزن، آسان برای ساخت، ارزان، و ارائه عایق حرارتی عالی هستند. با این حال، خطرات سلامتی مرتبط با این مواد نیز وجود دارد، و البته، آنها عادت بدی دارند که پس از چند دقیقه استفاده، قرن‌ها باقی بماند.

۳۰ درصد از محل دفن زباله از نظر حجمی، فوم استایرن، یکی از رایج‌ترین شکل‌های پلی استایرن است. این رقم تنها به دلیل مقدار کمی که تا به حال بازیافت می شود و طول عمر ۴۵۰ ساله مورد انتظار مواد افزایش می یابد. با این حال ۲۰ درصد از تمام استایروفوم‌ها در نهایت آبراه‌های ما را آلوده می‌کنند.

لیوان قهوه ۱۰۰٪ قابل کمپوست

این غیرواقعی است که از کسب‌وکارها بخواهیم صرفاً سرو نوشیدنی‌های آماده را متوقف کنند، برای بسیاری، این یکی از پایه‌های اصلی مدل کسب‌وکار آنها است و معیشت آنها در خطر است. ترکیبی از آگاهی مصرف کننده و قوانین دولتی به این معنی است که به هر حال، دوران فنجان های پلاستیکی یکبار مصرف رو به پایان است.

بسیاری از خرده فروشان در حال آگاه شدن از این موضوع هستند و طرح هایی را اجرا می کنند که برای مشتریانی که فنجان های قابل استفاده مجدد خود را به همراه دارند، تخفیف های زیادی ارائه می دهند. این قابل تحسین است و یک سیگنال قطعی است که مصرف کنندگان و مشاغل به طور فزاینده ای از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم آگاه هستند. اما هنوز ایده‌آل نیست، برای بسیاری از مردم، حمل یک فنجان در تمام روز یک گزینه عملی نیست، و همچنین برای آن تصمیمات لحظه‌ای که ناگهان میل به کافئین ایجاد می‌شود، به حساب نمی‌آید.

برای کسب‌وکارها برای ادامه بهره‌برداری از مزایای بخش غذای آماده، تنها راه‌حل واقع‌بینانه این است که نوشیدنی‌های خود را به روشی واقعاً پایدار به مشتریان ارائه دهند.

لیوان قهوه قابل کمپوست

لیوان قهوه قابل کمپوست

علاوه بر مزیت‌های زیست‌محیطی، کسب‌وکارهایی که تغییر را ایجاد می‌کنند، می‌توانند متوجه شوند که این فنجان‌ها باعث رونق تجارت می‌شوند. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای بر اساس تأثیرات زیست محیطی تصمیمات خود تصمیم به خرید می گیرند و این می تواند به خرده فروشانی که از این فنجان ها استفاده می کنند برتری قطعی نسبت به رقبا ایجاد کند.

سوالات متداول
آیا لیوان های قهوه زیست تخریب پذیر هستند؟

لیوان قهوه قابل کمپوست لیوان هایی هستند که روکش بیوپلاستیک دارند. این لیوان ها زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت هستند. در حالی که لیوان های کاغذی با پوشش پلاستیکی (PET) نه زیست تخریب پذیر هستند و نه قابل کمپوست هستند، اما پس از برداشتن پوشش پلاستیکی قابل بازیافت هستند.

لیوان قهوه قابل کمپوست  از چه چیزی ساخته شده اند؟

لیوان قهوه قابل کمپوست از کاغذ و یک پلاستیک زیستی به نام پلی لاکتیک اسید (PLA) ساخته می شوند. PLA از نشاسته گیاهی تخمیر شده معمولاً از نیشکر، کاساوا، ذرت یا چغندرقند تهیه می شود. از آنجایی که PLA از منابع گیاهی ساخته شده است، کاملاً کمپوست پذیر و زیست تخریب پذیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *